Stichting Verzetsgroep de Liniecrossers

Correspondentieadres: Brouwerijstraat 20 4845 CN Wagenberg

Neem contact

met ons op

info@liniecrosser.nl

Lezing t.b.v. de Brabanse Heemdagen

Sinds de dood van mijn vader in 1973 was ik, samen met mijn moeder, die uitgenodigd werden tijdens reünies of andere belangrijke bijeenkomsten,

georganiseerd door hun Stichting Omzien en Gedenken. Gaandeweg ontstond een band. Hun idealen werden mijn idealen, hun woorden de mijne. Mijn respect en

belangstelling voor de Liniecrossers was niet meer weg te denken, tal van gesprekken en uitlatingen gedaan tijdens deze bijeenkomsten zijn mij bij gebleven,

helaas door omstandigheden nooit volledig aan papier toevertrouwd. Echter, ik werd gewonnen hun verhaal waar mogelijk, uit te dragen, geheel of gedeeltelijk.

Als wij over de Liniecrossers vertellen over wie hebben wij het dan, alsook

waarom en hoe deden zij alles om een militaire koerierslijn (over water) in

stand te houden.

Tot ongeveer half september 1944 vonden de koeriersdiensten door de

landelijk werkende Spionage en Inlichtingengroep Albrecht voornamelijk

over land plaats.

De koeriers deden hun werk per fiets, te voet, met de trein, liftend of hoe dan

ook. Veel informatie kwam op de plaats van bestemming via radio of

telefoon, maar kaarten, rapporten personen of medicijnen kunnen niet

anders worden overgebracht dan deze persoonlijk naar hun bestemming te

vervoeren.

Echter, de bewaking door de Duitsers werd steeds grimmiger en scherper. Zo

mocht door burgers geen gebruik meer worden gemaakt van de pont

Gorinchem-Sleeuwijk. Ook het bootje Hardinxveld -Werkendam werd uit de

vaart genomen. Ook het koerieren per trein werd onmogelijk gemaakt door

de algemene spoorwegstaking op 17 september 1944. Het onderscheppen

van de postzakken van de P.T.T. en zodoende de Albrechtpost deden geen

goed aan de zaak. Toen begin november 1944 de bevrijding van het zuiden

een feit was, werd de meer oostelijk gelegen berichtenlijn over land, verlegd

over water.

De grote rivieren werden frontlinie. De Liniecrosser deed zijn intrede en

werkte aan de instandhouding van de o zo belangrijke militaire koerierslijn.

Binnen korte tijd ontstonden twee routes, namelijk: Werkendam-Drimmelen,

een afstand van om en nabij 12 km. Vaak moest deze afstand gedeeltelijk te

voet, gedeeltelijk over water worden afgelegd. Deze activiteit kende tal van

spectaculaire en vooral mislukte pogingen.

16 januari 1945 werd de Biesbosch verboden gebied, waardoor het werk van

de Liniecrossers steeds gevaarlijker werd. Deze route werd door de

Liniecrossers benaamd als de Biesboschroute.

Eén van de twee crossroutes was de meer westelijk gelegen route

Sliedrecht-Lage Zwaluwe, enkele reis ongeveer 15 km. Ondanks de grotere

afstand over de vaak sterk stromende Nieuwe Merwede bleek deze toch de

meest betrouwbare.

Deze route, de Albrechtlijn genoemd, was het laatste deel van de Zwolle-

Rotterdam-Sliedrecht-Lage Zwaluwe-Eindhoven berichtenlijn.

Na het kapot maken van deze lijn door de Duitsers (half april 1945) moest

wederom gebruik gemaakt worden van de Biesboschroute.

Het gedenkboek genaamd ‘Albrecht meldt zich’ vermeld een totaal van ± 374

crossings tijdens de totale crossings periode van begin november 1944 tot

begin mei 1945. Het boek vermeldt voorts dat deze crossings door 21

medewerkers van de groep Albrecht werden uitgevoerd. Het genoemde boek

is kort na de oorlog 1940-1945 aan alle leden van de Spionage en

Inlichtingen groep Albrecht uitgereikt. Ook door mij is het gedenkboek

(destijds aan mijn vader overhandigd) vaak ter hand genomen en heeft de

door mij gestelde vragen naar wens beantwoord.

Om antwoord te geven op de vraag: wie voerde de crossings uit heb ik,

gedeeltelijk moeten putten uit eigen werk.

Waren het in de top van de organisatie meest academisch gevormde

personen die de strategie bepaalde, de leiding van de daadwerkelijke

crossings was in handen van mensen die hun sporen in de illegaliteit reeds

verdiend hadden. Deze mensen, crossmasters genaamd, werden door de top

van de groep Albrecht gevraagd. Zoals vele die in de illegaliteit werkte

leefde zij meerdere levens.

Zo was de contactman die vanuit Werkendam werkte in het alledaagse leven

als rijksambtenaar (commies) belast met de voedselvoorziening, als niemand

anders had hij toegang tot de Biesbosch. Na zijn gevangenneming door de

Duitsers werden zijn werkzaamheden door een oudere Albrechtman,

eveneens uit Werkendam voortgezet.

Vanuit Sliedrecht werd zeer succesvol gewerkt door een eenvoudige

handenarbeider, die over een geweldig organisatie vermogen beschikte. Deze

crossmaster fungeerde als centraal punt van alle crossings.

De Liniecrossers die zich ophielden in het reeds bevrijde zuiden konden

rekenen op de goede zorgen en gaven van een zeer toegewijde legerofficier.

Door zijn toedoen werden de Liniecrossers voorzien van militaire uniformen

zodat zij na aanhouding door de Duitsers dezelfde rechten zouden hebben

als elk ander militair.

Buiten het bepalen van wat en hoe vervoert moest worden en op welk

tijdstip, was soms ook het werven van crossers een deel van zijn taken,

voorwaar geen kleinigheid. Ook de thuisblijvers werden door de legerofficier

niet vergeten.

De oudere crossers werden evenals de crossmasters door de topmensen van

de groep gevraagd, vaak getipt door anderen.

Waar een Liniecrosser aan diende te voldoen is moeilijk te beschrijven. Wel

ben ik in bezit van een geschreven portret, wat ik hierbij nagenoeg letterlijk

weergeef.

De betreffende persoon is geboren in 1898, duidelijk een oudere crosser,

Deze persoon werd door de top van groep Albrecht gevraagd zich in te

zetten voor de goede zaak door middel van crossingswerk. Lage Zwaluwe-

Sliedrecht v.v.

Belangrijke zaken als zijn lidmaatschap bij de B.V.L. (Bijzondere Vrijwillige

Landstorm) werden evenals zijn werk bij de Landmeetkundige Dienst R.W.S.

belangrijk gevonden. Destijds was hij als hulp landmeter werkzaam in de

Biesbosch, als zodanig bezat hij een onmisbare kennis van het te bevaren

gebied. Ten slotte maar niet onbelangrijk was zijn durf, doortastendheid en

enigszins zijn belustheid op avontuur, alsook zijn vaderlandsliefde.

Met de jongere crossers was het anders gesteld, Zij hadden vaak geen enkele

staat van dienst maar beschikte over genoeg positiefs om zich als vrijwillig

medewerker te melden.

Indien mogelijk deden zij hun werk samen met een oudere levenswijzere

crosser.

De Liniecrossers, 21 in getal werkte onder de landelijk goed georganiseerde

‘Spionage en Inlichtingengroep Albrecht.H.G’

Allen werkte aan de instandhouding van de militaire koeriersweg, ook wel

Albrecht route genaamd. Nagenoeg alles wat uit bezet Nederland of West

Duitsland om reden van militair belang zoals agenten van Bureau

Inlichtingen, geallieerden piloten, documenten, wapens en medicijnen,

vonden hun bestemming via de Albrecht route.

De medewerkers van de groep Albrecht moesten zich aan een aantal regels

houden.

Het was ten strengste verboden wapens te dragen of hulp te bieden aan

onderduikers. Gebruik was om binnen de groep elkaar met de voornaam of

bijnaam aan te spreken. Om zo geruisloos mogelijk te opereren voeren de

Liniecrossers met kleine vaartuigen.

De 21 genoteerde Liniecrossers, allen met naam en toenaam bekend

kwamen uit : Sliedrecht (7 pers.) Werkendam (6 pers.) Hardinxveld (3 pers.)

Sleeuwijk (2 pers.) Dordrecht ( 1 pers.)

Waalwijk ( 1 pers.) Lage Zwaluwe ( 1 pers.)

Iedere crossing was een levensgevaarlijke onderneming. Er werd alleen

gecrosst tijdens maanloze nachten, de kans opgemerkt te worden door de

schietgrage vijanden was dan minder groot. Alle weersomstandigheden

werden vaak voor lief genomen. Ook de getijden werking speelde een

belangrijke rol.

De Liniecrossers zijn na de oorlog allen gedecoreerd met hoge militaire

dapperheids onderscheidingen 

Door: M. Hoevenaar J.C. Zn.

Home Home
Liniecrossers Liniecrossers
Monument Monument
Geschiedenis Geschiedenis
Verhalen Verhalen
Contact Contact